W zeszłym tygodniu na Youtube pojawił się mój pierwszy livestream o systemach embedded:

W miarę możliwości będę nagrywać raz w tygodniu. Kolejny odcinek we wtorek 28 stycznia o 20.00 – LINK.

Informacje o nadchodzących i przeszłych odcinkach możecie znaleźć w panelu bocznym strony.

Pierwszym tematem było Test Driven Development w systemach embedded i temat będzie kontynuowany też w tym tygodniu. Następne odcinki będą już poruszać inną tematykę. W planach mam między innymi takie tematy:

  • Wnętrzności mikrokontrolerów – co się dzieje przed mainem, jak z outputu kompilacji wyciągać adresy zmiennych i rozmiary funkcji itp.
  • Przerwania, RTOSy i różne inne typowe tematy z embedded.
  • Przykładowe projekty w C – żeby pokazać dobre praktyki i podejście do projektowania.
  • Zabawy z innymi językami – Ada, Rust, C++, Asembler

Część z tematów od dawna chciałem opisać na blogu, ale forma pisemna nie do końca mi pasowała.

W trakcie streamów będę pisał kod na bieżąco. Nie będę miał wszystkiego przygotowanego wcześniej, żeby pokazać jak to wygląda w praktyce. Że podczas rozwiązywania problemów zawsze panuje chaos. Że rozwiązania są na bieżąco poprawiane, a nie od razu piszemy wszystko tak jak uczyli w książce. Będę robić dygresje i pokazywać różne ciekawe błędy, które już kiedyś popełniłem, albo radzić sobie z tymi które zdążę popełnić w trakcie livecodingu.

Dlatego na streamach pewnie nie będzie skondensowanej wiedzy z konkretnego tematu – to postaram się uzupełnić w materiałach dodatkowych albo w odnośnikach do konkretnych momentów nagrania. Z drugiej strony dzięki takiej formie nie będziecie odnosić mylnego wrażenia, że wszystko powinno nam wychodzić za pierwszym razem, że w pierwszym podejściu piszemy kod, który spełnia wszystkie dobre praktyki, od razu wykorzystujemy wszystkie możliwe narzędzia na raz i tak dalej. W praktyce proces jest bardziej ewolucyjny i trudno go opisać w taki skondensowany sposób.

Wzoruję się na streamach Gynvaela Coldwinda:

Jeżeli jeszcze nie znacie to koniecznie zobaczcie. Tematyka jest dosyć lowlevelowa ale i różnorodna – od hackingu, przez pisanie własnego systemu operacyjnego do gamedevu. Każdy odcinek ma jeden temat przewodni rozwiązywany na żywo + dygresje, odpowiedzi na pytania i różne tematy, które wychodzą na bieżąco.

Jeżeli podoba Ci się idea, masz pomysł na jakieś tematy, o których szczególnie chcesz usłyszeć na streamie, albo masz jakieś pomysły na usprawnienia – daj znać w komentarzu, albo przez formularz kontaktowy.

Podobał się artykuł? Zapisz się na newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać informacje o nowościach na blogu, ciekawe materiały oraz informacje marketingowe. W prezencie otrzymasz również dokument "Jak zwiększyć jakość kodu w projektach embedded? - darmowe narzędzia".