Ciekawe blogi uczestników DSP

W dzisiejszym wpisie zebrałem listę ciekawych blogów uczestników DSP. Większość wybranych przeze mnie pozycji jest dosyć zaawansowana technicznie. Poruszane w nich problemy są często trudne i właśnie przez to interesujące. Linki do innych ciekawych blogów, i może trochę łatwiejszych w odbiorze, można znaleźć we wpisie o gali finałowej – link.

0xdbeef

W ramach DSP autor rozwijał grę multiplayer, w którym komunikacja między komputerami odbywa się za pomocą sygnałów dźwiękowych. Może nie jest to coś super praktycznego, ale czyta się to całkiem ciekawie. Przy okazji na blogu jest opisywanych dużo pomniejszych projektów, a ich zakres tematyczny jest całkiem spory np. glitchowanie obrazów, czy bot do ogame. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że autor bloga jest tegorocznym maturzystą. Jak na tak młody wiek, posiada ogromną wiedzę.

Becomeapro

Tematem konkursowego projektu była nawigacja inercyjna. Jest to temat, który mnie interesuje i w którym mam trochę doświadczenia. Zgłębianie go wymaga dobrej znajomości matematyki. W obliczeniach często pojawiają się funkcje trygonometryczne, czy macierze, a znalezione wzory nieraz trzeba samemu przekształcać na papierze. Autor poruszał dosyć podstawowe tematy i starał się nie wchodzić za mocno w obliczenia. Jednak realizując temat musiał sobie poradzić z różnymi rodzajami filtracji sygnałów, czy przekształceniami macierzowymi. Przy okazji na blogu można znaleźć inne ciekawe materiały np. o bezpieczeństwie, czy zdrowiu.

Drozdziak1.github.io

Blog poświęcony kernelowi Linuxa. Można tu znaleźć trochę teorii, a także tutoriale dotyczące kompilacji i uruchomienia swojego własnego jądra Linuxa, czy pisania własnych modułów. Autor ma dużą wiedzę, a przygotowane przez niego wpisy są bardzo obszerne. Szkoda tylko, że wpisów jest tak mało.

Czekanski.info

Na blogu można znaleźć dużo zaawansowanego lowlevelowego stuffu. Autor podjął się napisania emulatora PlayStation. Poza samym procesorem działającym w architekturze MIPS projekt wymaga również innych elementów, jak na przykład GPU, czy kontroler audio. Aby napisać coś takiego wymagana jest ogromna wiedza dotycząca architektury Playstation i asemblera, a także kodu uruchamianego przez ten emulator, czyli na przykład BIOSa. O tym wszystkim można przeczytać na blogu. Niestety od kwietnia nie pojawiają się nowe wpisy.

KrzaQ

Fajne materiały dotyczące C++.  We wpisach KrzaQ opisuje różne częste błędy albo ciekawe rozwiązania i często sprawdza jak kod kompiluje się do asemblera przy pomocy godbolta. Szczególnie polecam serię Lawful Evil polegającą na rozwiązywaniu zadań z forów wrzucanych głównie przez studentów migających się od zrobienia zadań domowych w sposób działający zgodnie z wymaganiami, ale wykorzystujący złe praktyki, dziwne konstrukcje językowe i po prostu przekombinowane. Od razu widać, że tego kodu nie napisał początkujący, a z drugiej strony złe praktyki powinny sprowokować pytania od wykładowcy.

Namekdev

Autor bloga ma doświadczenie komercyjne w gamedevie. Niestety próżno szukać wpisów dotyczących implementacji skomplikowanych silników do gier, szalonych optymalizacji i tym podobnych rzeczy, które jako pierwsze kojarzą się z programowaniem gier. Jednak na blogu można znaleźć dużo wiedzy technicznej i ciekawych przemyśleń. Posty takie jak ten – link, to prawdziwe perełki.

Dawid Loranc

Temat projektu jest mi bardzo bliski, ponieważ dotyczy Starcrafta. Jego celem było stworzenie bota wykorzystującego reinforcement learning. Na blogu można znaleźć informacje dotyczące konfiguracji narzędzi potrzebnych do pisania własnego AI do Starcrafta oraz teorii samego machine learningu.

Antoniak.in

Rozwijany projekt to Konstruisto – gra podobna do SimCity, w której budujemy swoje miasto. Kiedy zobaczyłem pierwsze filmiki z gameplayu w marcu byłem pod wrażeniem. Tym bardziej, że wtedy większość wpisów konkursowych dotyczyła planowania prac, konfigurowania środowiska itp. Tutaj od razu mieliśmy teren pokryty trawą, budynki i drogi. Później projekt nieco przystopował, ale i tak jest całkiem fajny.

Podsumowanie

Poza wymienionymi wyżej blogami było jeszcze wiele innych, które dobrze się czytało. Na te chciałem zwrócić szczególną uwagę głównie ze względu na poziom trudności poruszanych problemów oraz wiedzę i umiejętności autorów. Ogólnie DSP było kopalnią ciekawych tekstów technicznych i teraz, kiedy materiały z tych blogów nie lądują już na wspólnym feedzie, postanowiłem, że muszę zacząć używać czytnika RSS. Szkoda tylko, że część autorów przestała regularnie zamieszczać nowe wpisy.

 

 

2 Comments

  1. Dobry wpis. Niby śledziłem i kliknąłem każdy wpis z rss konkursowego, ale najwyraźniej nie wszystkie zapamiętałem.

  2. Dzięki za dobre słowo o moim blogu. Niestety, z wpisami ostatnio przystopowałem, ale za to aplikacje rozwijałem prawie cały czas i jest już ona w stanie uruchomić kilka komercyjnych gier – nawet tych 3D.
    Na ten moment dokańczam pisanie pracy inżynierskiej – jak będę miał to za sobą zamierzam kontynuować blogowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *